Logo ontwerp

Een logo verteld veel over een bedrijf het is dan ook vaak het eerste wat opvalt wat blijft hangen. Wanneer alleen een logo zichtbaar is zonder een naam eronder wordt vaak wel direct de link gelegd naar de naam van het bedrijf. Het is dus een essentieel deel van uw manier van marketing. Wanneer het gaat om het ontwerp van een logo zijn hier weer veel verschillende soorten onder te vinden die hieronder verder vermeld staan om zo een betere kijk hierin te krijgen.

Beeldmerk

Voor de consument is een plaatje veel leuker om te zien dan dat ze een hele tekst moeten gaan lezen. Een beeldmerk moet het logo versterken doordat het goed aansluit aan het imago van uw bedrijf. Vaak wordt er bij beeldmerk ook gebruik gemaakt van een afbeelding die letterlijk de bedrijfsnaam is, denk hierbij aan Puma, zij heten Puma als bedrijf en hebben een afbeelding van een poema in het logo verwerkt.

Woordmerk

Woorden kunnen sterk overkomen en laten zo ook snel weten waar het bedrijf voor staat, de naam van een bedrijf wordt dus ook vaak verwerkt in het logo of zijn het gehele logo, denk bijvoorbeeld aan HEMA, Esprit en Facebook.

Lettermerk

Een lettermerk is vaak te zien in een logo voor bedrijven die werkzaam zijn onder een afkorting van een naam. De afkorting is dan de naam van het bedrijf en staat dan ook direct centraal in het logo. NOS, TLC en CNN zijn bekend van televisie en vallen onder dit lettermerk.

Vignet

Een logo kan ook alleen uit een afbeelding bestaan zonder dat de bedrijfsnaam hierbij gebruikt wordt. Toch is dit helemaal geen slechte manier om een logo te maken omdat veel mensen na een tijdje toch de naam van het bedrijf associëren wanneer ze het logo zien. Een goed voorbeeld is de NS, wanneer het logo gezien wordt weet bijna iedereen dat het om de NS gaat.

Monogram

De combinatie van twee of meerdere grafische tekens of symbolen om zo iets nieuws te creëren wordt een monogram genoemd. Vaak is dit gebruikelijk bij bedrijven die al langer bestaan zoals V&D. Een monogram omvat vaak een afkorting van de hele bedrijfsnaam. De monogram wordt ook in de modewereld gebruikt om zo de initialen op de kleding te kunnen drukken, Coco Chanel is hier een voorbeeld van met haar monogram van de twee c's die in elkaar lopen.

Embleem

Een embleem is in principe een schild waarin het logo verwerkt is. Veelal voetbalclubs hebben hier gebruik van gemaakt maar ook andere merken zoals Philips en Alfa Romeo.

Zegel of stempelmerk

De naam verklapt eigenlijk al wat het inhoud, het logo is een stempel of zegel met daarin het logo verder verwerkt. Douwe Egberts en de C&A zijn goede voorbeelden van een zegel of stempelmerk.

Mascotte

Sommige bedrijven hebben gebruik gemaakt van een mascotte in het logo, wanneer dit figuurtje in het zicht komt zonder dat de naam erbij staat wordt er toch direct aan het bedrijf gedacht. Een mascotte heeft vaak niks te maken met de naam van het bedrijf maar past wel bij de gedachtegang van het bedrijf. ING maakt gebruikt van de oranje leeuw als mascotte en Lacoste heeft haar krokodil standaard op de kleding staan.

Website trends

Niet alleen worden er jaarlijks nieuwe trends uitgekozen door de trendwatcher

lees meer

Huisstijlen

Niemand weet echt de exacte definitie van een huisstijl waardoor er vanalles

lees meer

Website zelf beheren

Veel mensen zijn zich bewust van het nut van een website, het online visiteka

lees meer